Gott & blandat med Sussi - Om allt och ingenting

Direktlänk till inlägg 13 november 2010

Middagstipset

Av Sussi - 13 november 2010 16:30

Här kommer det ett jätte smarrigt och lättgjort middagstips. Detta smakade jag häromdagen på Ica, och jag lovar att jag kommer garanterat att laga denna smaskiga rätt inom kort!


Håll till godo!


Saltbakad lax med citronsås


 Ingredienser

4 portionsbitar lax med skinn ā ca 150 g
grovt salt

 

SÅS

2 dl laktosfri lättcrčme fraiche
1 dl laktosfri matlagningsgrädde (15%)
1 fiskbuljongtärning
1/2 – 1 citron
salt
1/2 skuren dill eller gräslök

Gör så här
 1. Sätt ugnen på 150°C.
2. Täck en ugnssäker form med grovt salt. Lägg laxen i formen med skinnsidan ner mot saltet. Sätt in mitt i ugnen 15-20 minuter eller tills laxens innertemperatur är 56°C.
3. Koka upp crčme fraiche och grädde med smulad buljongtärning under omrörning. Smaka av med pressad citronsaft och eventuellt salt. Rör ner dill eller gräslök strax innan serveringen.
4. Servera med pressad potatis, sockerärter och citronklyftor.

Rätten går naturligtvis att laga med vanlig crčme fraiche och matgrädde.

 

Smaklig måltid!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sussi - 12 mars 2011 19:45

  Liam och Emil   Vilka härliga ”vårvinter” vibbar man får nu! Ljusare längre dagar, varmgrader o ”takglopp”. Ja våren börjar göra sitt antågande här i de nordligare breddgraderna. Här ett uppmärksamt par som väntar...

Av Sussi - 24 februari 2011 14:00

Hillinge i vårtider   Ja nu är jag här igen! Det är fortfarande rätt så kylslaget ute. Men Emma jag o hundarna trotsade kylan o for iväg till Böle skogarna o traskade runt på de fina skoterlederna som finns där. Busingarna sprang o skuttade fö...

Av Sussi - 13 februari 2011 17:15

Idag så var det lite kyligt om nosen! Minus 23 grader är det nu! Mina döttrar,jag o ” kallekulingarna” trotsade den inbitna kölden o tog oss en rejäl ”turbo prommis” nu på eftermiddagen. Uppfriskande o välbehövligt minsann! Ba...

Av Sussi - 2 februari 2011 17:54


   NU HAR JAG BESTÄMT MEJ  Vaddå undrar ni kanske   JAG SKA BANNE MEJ GÅ NER MINST 10 KG TILL I MAJ MÅNAD   Käka nyttig husmanskost o motionera mera     Raska prommisar  med "bollisar"  och kanske du vill hänga på så vore det kanon   Tog med de...

Av Sussi - 1 februari 2011 18:29

       Nu äntligen så lämnar jag ett "avtryck" här på min blogg! Det tog ju lite tid o "tjat" från syrran min.   ! söndags så var jag o Emma o "busbollarna" till Elisabet o hälsade på. Trevligt som vanligt o med massa fika gott som hon bj...

Ovido - Quiz & Flashcards